Koppeling?

Algemene vragen en antwoorden

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
marc

Koppeling?

Bericht door marc »

Kameraden,
Valt me al een tijdje op dat als ik m in zn 1 zet een klak met schokje hoor en voel. Dan heb ik de koppeling volledig ingeknepen.
Ik heb mn kabel bijna strak staan, kan de hendel een heel eind intrekken dus zou zeggen ruimte genoeg zodat intern de platen kunnen aangrijpen en weer loskomen van de directe verbinding met de motor. Een te hoog stationair heeft hier geen oorzaak toch (moet deze met warme motor iets lager zetten)?
Andere mogelijke oorzaken?
Hoor graag
Vrgt Marc

Ps gister mistte ik wel een integraalhelm. Frips wordt t :shock:
Benno van Ham

Re: Koppeling?

Bericht door Benno van Ham »

Russen koppelingen hebben nog wel eens afstelling nodig. Wat ook kan is dat je te weinig speling hebt gehad in de beginfase. als er teveel druk op het druklagertje staat slijt dit heel erg hard in op de drukstift/drukbus. Daardoor moet je steeds bijstellen.

Ik zou voor de zekerheid eens kijken hoe de drukbus, stift en lager eruit zien. Met een beetje gefriemel kan dat zonder de bak uit te bouwen. Aan de andere kant kost dat ook maar een paar uurtjes werk.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Frank65

Bericht door Frank65 »

De kabel mag je zeker niet strak zetten, dan is je druklager heel snel verdwenen.
Altijd een stukje houden dat de kabel volledig slap staat.

Als ik de M72 in de één zet heb ik trouwens precies hetzelfde, een klak en een schokje voorruit.
robm84

Bericht door robm84 »

De koppeling platen schuiven droog ijzer (gat ijzeren tussen plaat) op ijzer (pen vliegwiel) (welke ook nog eens in willen slaan en hierdoor moeilijker schijven) , een aangezien we 2 gevoerde plaatsen hebben is het altijd mogelijk dat er 1 plaat blijft duwen tegen een stalen plaat en hierdoor dus een niet volledige ontkoppeling krijgt.

Dit merk ik ook bij mijn ural, echter heb ik op de sleutel dat 1 dikke gevoerde plaat gekocht en hoop hiermee o.a. dit "probleem" hiermee op te lossen.!
Nejra

Bericht door Nejra »

robm84 schreef: Ma Nov 15, 2021 22:24 De koppeling platen schuiven droog ijzer (gat ijzeren tussen plaat) op ijzer (pen vliegwiel) (welke ook nog eens in willen slaan en hierdoor moeilijker schijven) , een aangezien we 2 gevoerde plaatsen hebben is het altijd mogelijk dat er 1 plaat blijft duwen tegen een stalen plaat en hierdoor dus een niet volledige ontkoppeling krijgt.
Ik ben het met Rob eens dat de koppelingsconstructie een licht slepen in de hand werkt wat jouw Klak veroorzaakt. Een lager stationairtoerental helpt om de "klak" minder hevig te maken, maar lost eea natuurlijk niet volledig op. Grootste probleem in de koppeling is mijns-inziens overigens vaak niet de constructie met de meerdere platen, maar de keuze voor zes koppelingsveren(in modernere toepassing van dre droge-platenkoppeling gebruikt men doorgaans diafragma-veren voor een gelijkmatiger krachtverdeling): als die niet 100% even sterk zijn drukt de sterkste de boel een beetje scheef waardoor de platen aan één kant een beetje blijven aanlopen tegen elkaar.
Het single-plate systeem kan een verbetering geven (ik heb het nu op twee Russen een jaartje in gebruik) op het gebied van eenduidiger aangrijpen van de koppeling, maar verwacht er ook geen wonderen van.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Benno van Ham

en na een tijdje zullen de pennen gaan inslaan en de platen ook, daardoor wordt het plakken, klakken, nog erger omdat de plaat af en toe blijft haken achter zo'n ruw oppervlak op de pen.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
marc

Bericht door marc »

Bedankt voor de tips weer. In de kabel zal ik de speling blijven houden. En de stift en lager zal ik binnenkort eens proberen te demonteren met wat fotos.
En sparen voor die ene dikke gevoerde plaat...
Grtn Marc
dropje73

Bericht door dropje73 »

De MT9 van mij zegt vooral erg hard "KLAK" als ik hem in zijn achteruit zet...
Dnepr MT9 + Yamaha Tracer 900
Benno van Ham

dat harde klakken kan ook komen omdat de koppeling net niet helemaal lekker vrij komt (of omdat er heel veel speling ergens zit in de bak, de uitgaande as draait van draairichting natuurlijk ) maar dat lijkt me sterk.

Benno
Benno

Plaats reactie