Pekel en een Rus

Algemene vragen en antwoorden

Moderators: Benno van Ham, Frank65, Nejra

Plaats reactie
Nejra

Pekel en een Rus

Bericht door Nejra »

Het effect van pekel op een Russische aluminium Uralkop: nihil, maar je NGK bougie roest er zo van... :mrgreen: :lol:

Afbeelding :toost:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

:toost:
Benno van Ham

Re: Pekel en een Rus

Bericht door Benno van Ham »

ja, ik ben ook altijd verrast hoe de Dnepr door de winter komt. Het chroom van de velgen, uitlaat etc. heeft het meestal zwaar maar het lichtmetaal doet het verrassend goed. als ik dan eens een blok zie wat erg aangetast is vraag ik me ook af wat daar mee gebeurd moet zijn.

Benno
Benno

Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Nejra

Bericht door Nejra »

Gek genoeg hebben mijn velgen er ook niet zo gek veel moeite mee. De uitlaatbochten trekken het ook redelijk, maar de demper (zoń Russische van model "Blandorf") en de spiegetjes hebben opeens een veel "doorleefder" uiterlijk gekregen :roll:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

jaapvanthoff

Bericht door jaapvanthoff »

Zou de combinatie: zout, pekel, vocht "killing" kunnen zijn als daar het fenomeen hoge temperatuur bij komt kijken?
Natuurlijk worden koelribben warm, maar een bougie wordt heet, net als uitlaat bochten?
Linda €€€€
Nejra

Bericht door Nejra »

Die bougie wordt 120 graden. De kop zelf door de geleiding ook.

Wat hier echt uitmaakt is de gekozen van de aluminiumlegering van die cilinderkop. Westerse en japanse motorfabrikanten gebruiken een legering van Aluminium met silicium. dat geeft mooi fijn spuitgietwerk, maar reageert helaas met chloride-ionen uit zout-oplossing en lost dan langzaam op. Dat geeft dat gecorrodeerde uiterlijk. Rusland heeft 80% van van de werld voorraad magnesium binnen zijn grenzen liggen en Russisch giet-aluminium bestaat uit een legering van aluminium met Magnesium. Magnesium is hier stervens duur, maar is/was daar ruim voorradig en juist goedkoop.
Als legering kennen we dat spul hier overigens ook: aluminium met magnesium legeringen gebruiken ze hier voor onderdelen van zeewaardige jachten en schepen. Het kan namelijk goed tegen zout water, is veel harder, maar heel fijn gietwerk is moeilijker.

De zeskant van de bougie daarentegen is verzinkt "pisbakkenstaal". dat kan niet zou goed tegen een zoutbad zonder bruin uit te slaan. :mrgreen:
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- Kawasaki W650
- BMW R1150R

Plaats reactie