Een plaats waar liefhebbers van Russische en chinese motoren hun traantjes kunnen wegpinken en met elkaar informatie uit wisselen over onze ijzeren paarden
Hoi allemaal, ik ben bezig met een stukje op b-cozz.com over ontluchters.
Zouden jullie foto's kunnen sturen van losliggende ontluchters .
Of als je toch aan het sleutelen bent en de boel open hebt liggen even de gelegenheid gebruiken om daar een foto van te maken ?
Liefst op een lichte ondergrond en wat maten erbij en het motortype
Een kleine moeite dus, afgezien van deze site zou ik tzt er ook een stuk aan kunnen weiden voor de RT !!
Waar we zeker kopij voor nodig hebben, zeker in deze tijd waarin er weinig qua clubgebeuren is!
alvast bedankt John
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, bijna klaar, span in aanbouw.
Wildstar 1600 custom
koekblik en een fiets
Klopt. De M72 is anders dan K750/Ural Kopklepper. Ergens heel lang geleden heb ik daar van John zelf een plaatje van gekregen. Toen ik mijn K750 -blok aan het opbouwen was. (topic moet hier nog wel ergens zijn).
Volgens mij is Dnepr Kopklepper overigens nog een derde smaakje. In ieder geval zien die er anders uit. Of de maatvoering wezenlijk afwijkt weet ik niet.
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R
Let vooral op de plaats van de gaten t.o.v. de borgpen. Het is de bedoeling dat de ventilatie opent op het moment dat de zuigers naar beneden aan het gaan zijn, de overdruk in het blok kan dan via het gat ontsnappen. Omdat er geen klepje op zit zal omgekeerd er ook lucht naar binnen kunnen bij de opgaande slag van de zuiger waarbij onderdruk ontstaat in het blok. doordat kop en zijkleppers een ander type voordeksel op het blok hebben komt het gat ws. beter uit maar zomaar mixen kan problemen geven. Tja, het is wat, zo'n boxer-blokje
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Alvast bedankt jongens, zien er wel stoffig uit Arjen Het lijkt wel of de"bodemplaat" een grotere diam. heeft, zal wel gezichtsbedrog zijn !
Er viel me nog iets op om een topic over te beginnen, welke kant moet het dynamo tandwiel links of rechts ?? (altijd vanaf het zadel gezien !!)
Denk dat er massa's rijders zijn die daar niet over nadenken
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, bijna klaar, span in aanbouw.
Wildstar 1600 custom
koekblik en een fiets
En op de ontluchters terug te komen, alleen van de MT16 zit het gat anders, nl rechts van de pin !
Bij de anderen links van de pin dus die zouden qua timing hetzelfde moeten zijn, alleen is de uitvoering anders, gaatjes of sleuven voor de luchtverplaatsing. En gat of sleuf voor de pin en diam. verschillen.
grtz John
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, bijna klaar, span in aanbouw.
Wildstar 1600 custom
koekblik en een fiets
Catweazle schreef: ↑Wo Feb 17, 2021 21:55
Er viel me nog iets op om een topic over te beginnen, welke kant moet het dynamo tandwiel links of rechts ?? (altijd vanaf het zadel gezien !!)
Denk dat er massa's rijders zijn die daar niet over nadenken
Bespaar je de moeite. Mechanisch maakt het eigenlijk niet veel uit en Logisch bezien kan die dynamo er ook maar op één manier op. in de andere stand krijg je hem wel op je blok gemonteerd, maar kun je met goed fatsoen je bedrading er niet op aansluiten omdat er dan een stuk ijzer in de weg zit...
Prutst nu aan/met:
- KMZ K750 - solo
- IMZ/Ural 8.123-10 met span
- Kawasaki W650
- BMW R1150R
mechanisch maakt het in zoverre uit dat hij er vanaf wil draaien of erop wil draaien afhankelijk van hoe je hem monteert. Dat is wel een dingetje echter de bedrading zorgt ervoor dat het amper fout kan gaan, in ieder geval bij de oudere 6 volt en 12 volt komt de bedrading anders niet uit zoals arjen zegt. Bij de moderne Denso is dat natuurlijk anders, kan me voorstellen dat je die verkeerd kunt monteren.
benno
Benno
Diverse motoren en spannen : Dnepr MT16 1993, BMW GS1150 2001, BMWK1200RS-EML Speed 1997, Tula 1958, BMW R1200RT 2011
Inderdaad Benno daar doelde ik op, bij montage aan de "rechterkant" kan de dynamo bij los trillen/niet goed vastzitten, klem gaan zitten !
Ik twijfel of dat met die bedrading zo is, dacht dat het wel mogelijk was. Bij mij en misschien bij anderen ook wordt de dynamo aangedrukt door een hoeklijn en boutje waar behoorlijk wat ruimte is. Ga ik toch proberen / uitzoeken
M72 1960, Anouschka, solo.
M72 1961, Natasja, met span.
M72 1954, Tonya, bijna klaar, span in aanbouw.
Wildstar 1600 custom
koekblik en een fiets
Catweazle schreef: ↑Wo Feb 17, 2021 21:35
"Weer wat geleerd, had hier echt nog nooit van gehoord" dat is een van de redenen om hier een stukje aan te wijden
Dennis, mag ik nog ff vervelend zijn, kun je er een maken van bovenaf van de achterkant (gleufjes), muchos gracias alvast
Sorry; lees dit nu pas. "Helaas" is de boel alweer opgebouwd en dicht.